Grijze garnalen – respect voor al wie pelt

Af en toe een beetje vis en schaaldieren, daar kan ik toch wel van genieten. Zo heb je qua schaaldieren, ‘lekker van bij ons’, een ware delicatesse :  de grijze garnaal of de Noordzeegarnaal. Heerlijk lokaal, dat zorgt toch ook voor een lagere ecologische voetafdruk. Tenminste als je de ongepelde versie koopt. Want veelal worden de beestjes na de vangst naar lage loonlanden getransporteerd om daar te laten pellen. En dan komt de ongepelde versie terug, met heel wat conserveringsmiddelen over zich heen, om te kunnen bewaren op de terugreis. Reden genoeg om te gaan voor de ongepelde vorm, een betere bijdrage voor het milieu en je krijgt dan ook meteen het pure product.

Voor de gepelde vorm betaal je al makkelijk 55-60 Eur per kilo. Eigenlijk luxe eten dus. Dat is echter vroeger wel anders geweest. Zo waren de garnalen eerst voedsel voor de arme kuststreekboeren, de ‘duinenboertjes’ genaamd. Ze vormden een zeer welkome afwisseling op de armtierige kost die ze elke dag aten. Het is pas wanneer het mondaine kustleven zich begon te ontwikkelen en de kuststreek  meer aan populariteit won dat er ook meer interesse kwam in de visserij.  Sindsdien hebben deze kleine schaaldiertjes hun plaats veroverd in de gastronomie. Wie de kust bezocht, at dan ook Noordzeegarnalen, dat hoorde er bij. Vandaag de dag hoef je niet meer naar de kuststreek te rijden. Je  kan je ze heel makkelijk zowat overal in het land verkrijgen, en zelfs ook niet langer bij de viswinkel of delicassezaak, maar ook in de rekken van de warenhuizen.

Enkele weken geleden heb ik me tegoed gedaan aan de grotere versie, zijnde de gamba, die ik gekocht heb via Linked Farm. Ze zijn het product van een ecologische gambateler in Ternat ‘Eric’s Gambas’ genaamd. Dus weerom een zeer mooi lokaal product. Het staat ook nog op mijn lijstje van interessante activiteiten om eens een kijkje te gaan nemen in Ternat want, zo heb ik me laten vertellen, het is wel  de moeite om te zien hoe die man dat doet.

En dus nu is de kleine versie aan de beurt. 

Zo was ik afgelopen zaterdag op de boerenmarkt in Merchtem om de lokale boeren een hart onder de riem te steken. Tegenover hun standplaats is de plaatselijke viswinkel. En toen dacht ik, ik steun de lokale handel dan ook maar een beetje. Zo gezegd zo gedaan, voor mij de ongepelde grijze garnalen.

En dan kwam het pelwerk. Voor mij eigenlijk best een zen activiteit, want dergelijke bezigheden vind ik rustgevend.  Eerst het kopje er af. Dan concentreer je je op het pantsertje en de pootje van dit kleine diertje. En als het lijfje helemaal zichtbaar is haal je het makkelijk los uit de staart. Heerlijk zen, maar dat is wel, omdat ik er niet veel van nodig heb. Als je dit een ganse dag moet doen, en zo kilo’s moet verwerken, dan kan ik me voorstellen dat het Zen effect wel weg is. Je moet namelijk weten dat 1 kg ongepeld slechts 330 gram ongepeld opbrengt. Dus respect voor deze arbeid.

garnalen

Met de pantsertjes, pootjes, staarten en koppen  kan je aan de slag om een lekkere bouillon te trekken of je kan er bisque mee maken. Das dus ook weer ecologisch, optimale benutting van elk deel.

Met de naakte diertjes zelf heb ik een lekkere rijstpan gemaakt :

rijstpan

Ingrediënten (voor 2 personen)

120 gram volle rijst

100 gram gepelde garnalen

100 gram taugé

1 ui

2 teentjes knoflook

1 stok prei

1 rode paprika

1 kleine venkel

Klein stukje spitskool of witte kool (eerder als je wat liggen hebt, kan dat er goed in, anders laat je dit gerust weg)

1 kleine appel

Blaadjes winterpostelein

Peper

2 lepels Shoyu

Snuifje zout

Optioneel : 1-2 lepel citroensap en een paar takjes dille

Spoel de rijst en laat die zachtjes gaar koken. Voeg een snuifje zout toe.

Pel de ui en snijd fijn. Pel de knoflookteentjes. Was de prei en snijd in fijne ringetjes. Indien je er kool bij doet, dan snij je die ook na het wassen fijn. Was en snijd de venkel in kleine stukken.

Verwarm een grote wokpan met 2-3 lepels olijfolie. Fruit ui, prei, kool, venkel en geperste knoflookteentjes  en laat vervolgens op laag vuur verder stoven.

Was de appel en paprika. Verwijder de zaden uit de paprika en snijd in kleine blokjes. Snijd ook de appel in kleine blokjes. Voeg paprika- en appelblokjes bij de andere groenten en laat kort gaar stoven. Spoel de taugé en voeg die bij de andere groenten. Laat geheel nog zo’n 2-3 minuutjes gaar stoven. Voeg dan de rijst toe. Kruid met peper, curcuma en sjoyu. Indien je dille en citroensap wenst te gebruiken dan voeg je die nu toe. Werk af met posteleinblaadjes als garnituur.

3 thoughts on “Grijze garnalen – respect voor al wie pelt

  1. Ik ben opgegroeid aan de kust. Garnalen pellen was bij ons een soort traditie, een ritueel, tot je vingers pijn deden van het bijtende zout. Niet op een terrasje, maar met tantes, nichten en grootmoeder rond de keukentafel. Bedankt om me daar aan te herinneren. Dju , nu heb ik ineens zo’n zin in de onnavolgbare garnaalkroketten die volgden op zo’n pelsessies.

    Like

    1. Hoe tof zeg, dat je daar aan terug denkt. Mocht je een goed recept hebben voor de kroketjes, laat maar weten, kan ik dat ook es proberen. Heb wel geen frituurpot maar daar vind ik wel iets op.

      Like

Leave a comment